مانهوا و هر آنچه که باید در مورد آن بدانیم.
Manhwa (کره ای: 만화 ؛Hanja: 漫畵؛تلفظ کره ای: [manhwa] ) اصطلاح کره ای عمومی برای کمیک ها وکارتون ها پرینت شده است. در خارج از کره، این اصطلاح معمولاً به کامیک های کره جنوبی اطلاق میشه. Manhwa مستقیماً تحت تأثیر مانگا ژاپنی است. Manhwa مدرن دامنه خود را به بسیاری از کشورهای دیگر گسترش داده است. این کمیک ها با دسترسی به Webtoons تأثیری ایجاد کرده اند که منجر به اقتباس های سینمایی و تلویزیونی شده است.
خصوصیات
نویسنده یا هنرمند مانهوا، مانهواگا ( 만화가 ;漫畵家) نامیده می شود . آنها وظیفه ایجاد یک کمیک متناسب با یک قالب خاص را بر عهده می گیرند. مانهوا در همان جهت کتاب های انگلیسی، به صورت افقی و از چپ به راست خوانده می شود، زیرا کره ای معمولاً به صورت افقی نوشته می شود و خوانده می شود. همچنین می توان آن را به صورت عمودی از راست به چپ، بالا به پایین نوشت و خواند. ساختار وبتونها به گونهای که برای پیمایش در جایی که مانگا قرار است صفحه به صفحه دیده میشود، متفاوت باشد. Manhwa ، بر خلاف همتای مانگای خود، وقتی در اینترنت پست میشود اغلب رنگی است ، اما سیاه و سفید وقتی در قالب چاپ شده است(امروزه نسخه های رنگی هم رایج تر شده اند).
هنر مانهوا با مانگا و نیز با ویژگیهای متمایزش متفاوت است. بدن شخصیت ها اغلب به طور واقعی متناسب است، در حالی که چهره ها غیرواقعی باقی می مانند. Manhwa ها همچنین اغلب لباس های بسیار دقیق روی شخصیت های خود و همچنین پس زمینه های پیچیده دارند. وبتون ها از اسکرول عمودی به نفع خود برای نشان دادن حرکت یا گذشت زمان استفاده می کنند. وبتون های Manhwa همچنین به دلیل داشتن گفتگوی ساده در مقایسه با نسخه ی چاپی شناخته می شوند.
ریشه شناسی و تأثیر
از نظر زبانی، manhwa ، manga (漫画) و manhua (漫画) همه به ترتیب در کرهای ، ژاپنی و چینی به معنی «کمیک» هستند . «مانگا از کلمه ژاپنی 漫画، ( کاتاکانا :マンガ؛ هیراگانا :まんが) می آید که از دو کانجی漫 (مرد) به معنی «هوسانگیز یا بداهه» و 画 (گا) به معنی تصاویر، 'تشکیل شده است. همین اصطلاح ریشه کلمه کره ای کمیک، "مانهوا" و کلمه چینی "مانها" است. manhwa کره ای ، مانگا ژاپنی و عبارت چینی manhua همزاد هستند ( ترجمه "طرحهای بداهه" ) و تاریخچه و تأثیرات آنها با یکدیگر در هم آمیخته است.
در اصل واژه manhua در واژگان چینی یک اصطلاح قرن 18 بود که در نقاشی ادبی چینی استفاده می شد . اصطلاح مانگا در اواخر قرن نوزدهم در ژاپن به معنای کمیک استفاده شد، زمانی که رایج شد. از آن زمان، بر این اساس manhwa ، manga (漫画) و manhua (漫画) همگی به معنای "کمیک" در کرهای ، ژاپنی و چینی شدند .
استفاده کنونی از اصطلاحات manhwa و manhua در انگلیسی تا حد زیادی با موفقیت بین المللی مانگای ژاپنی توضیح داده شده است. اگرچه در معنای سنتی، واژههای manga/ manhua / manhwa معنای مشابهی از طراحی کمیک به شیوهای گسترده داشتند، اما در انگلیسی اصطلاحات manhwa و manhua عموماً به کمیک استریپهای الهام گرفته از مانگا اشاره میکنند. مانگا از آغاز رسانه در طول اشغال کره توسط ژاپنی ها بر مانهوا تأثیر گذاشت و همچنان به اعمال نفوذ قدرتمندی خود ادامه داد زیرا صنعت مانگا به یک نیروی اصلی در فرهنگ ژاپن تبدیل شد و شروع به صادرات کمیک به خارج از کشور کرد . مانهواگا از نظر فرهنگی منزوی نبودند و هجوم مانگا به بازار کمیک کره ای تأثیر زیادی بر هنر و محتوای مانهوای بسیاری از هنرمندان داشت .
تاریخچه
اولین مانهوای چوبی در سال 1908 منتشر شد
کره از سال 1910 تا 1945 بخشی از امپراتوری ژاپن بود و در این مدت عناصر زبان و فرهنگ ژاپنی در جامعه کره گنجانده شد. واژه manhwa در طول دهه 1920 در کره مورد استفاده عمومی قرار گرفت، زمانی که برای کارتون ها به کار رفت. در اواسط دهه 1920، بیشتر روزنامهها تعطیل شدند، و کارتونهای سیاسی و اجتماعی کنار گذاشته شدند و با تصاویر طنز و کارتونهای مخصوص کودکان جایگزین شدند.
پس از تأسیس جمهوری کره (که معمولاً به عنوان کره جنوبی شناخته می شود) در سال 1948، کاریکاتورهای سیاسی به آرامی ظاهر شدند . هنرمند محبوب کیم یونگ هوان اولین مجله کمیک کره به نام Manhwa Haengjin را در سال 1948 راه اندازی کرد، اما به سرعت تعطیل شد زیرا مقامات با جلد آن مخالفت کردند.
در طول جنگ کره، Manhwa با هدف تقویت روحیه عمومی مورد استفاده قرار گرفت. محبوبیت کمیک ها در دهه های 1950 و 1960 افزایش یافت، تنوع سبک ها و موضوعاتی را ایجاد کرد که منجر به ساخت ژانرهای جدیدی مانند سانجونگ (یا زودجونگ) شد، داستان های عاشقانه ای که هدف آنها زنان جوان است. معادل ژانر ژاپنی shoujo ). همچنین در همین زمان یک ژانر طنز دیگر، myeongnyang یا کمیک های شاد برای مقابله با کمیک های تلخ محبوب شده بود. Manhwabang (روشن اتاق کمیک)، کافههای مصورو فروشگاه هایی که به خوانندگان امکان پرداخت نرخ تعیین شده برای نشستن و خواندن کمیک را می دادند نیز به مردم معرفی شدند و فضای مثبتی در اطراف کمیک ایجاد کردند. در واکنش به انتشار روزافزون کمیک ها، و همچنین تغییرات اجتماعی و سیاسی در کره جنوبی، دولت شروع به اجرای قوانین سانسور کرد و در اواسط دهه 1960 یک انحصار توزیع کمیک ایجاد کرد که مانهوا را بیشتر سانسور کرد .
در دهه 1990، ممنوعیت رسانه های ژاپنی برداشته شد، که به تأثیرگذاری بر هنر و سبک های امروزی مانهوا کمک کرد. تقریباً در این زمان بود که مانهوا در کره شمالی نیز ظاهر شد. سپس در اوایل دهه 2000، اکثریت مانهوا به دلیل فروپاشی اقتصادی که کره جنوبی در پایان هزاره تجربه کرده بود، به منابع آنلاین منتقل شد. به دلیل انتقال آن به منابع آنلاین، محبوبیت آن در خارج از کشور افزایش یافته است. این باعث شد تا پورتال جستجوی کره جنوبی LINE Webtoon را راه اندازی کند، پلتفرمی برای توزیع آنلاین Manhwa.
وبتون
اصطلاح "Webtoon" (웹툰) پورمانتویی از کلمات کره ای 웹 به معنای وب و 카툰 به معنای کارتونی است. این اصطلاح اولین بار در 8 آگوست 2000 توسط Chollian، یکی از قدیمی ترین موتورهای خدمات اینترنتی کره جنوبی که اکنون متوقف شده است، ابداع شد. Webtoons شکل دیجیتالی manhwa است که برای اولین بار در اوایل دهه 2000 به دلیل دسترسی رایگان و در دسترس بودن آنها در اینترنت محبوبیت پیدا کرد. همچنین برای سازندگان مفید بود زیرا به آنها کمک کرد قوانین سختگیرانه سانسور کره جنوبی را دور بزنند. وبتون ها نویسندگان آماتور را تشویق می کنند تا داستان های خود را برای خواندن دیگران منتشر کنند. از زمان ایجاد آنها، وبتون ها در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده اند و حتی در خارج از کره به عنوان شکل دیگری از انتشار کمیک مورد استفاده قرار گرفته اند. این به قالب و مدل پرداخت منحصر به فرد آنها مربوط می شود.
در سال 2014، وبسایت جهانی و اپلیکیشن موبایل WEBTOON راهاندازی شد، که انقلابی در شیوه خواندن دنیای کمیک برای سرگرمی ایجاد کرد . همچنین، در همین زمان، JunKoo Kim، شخصی که LINE Webtoon را راه اندازی کرد، گزارش داده بود که Webtoon در 60 کشور استفاده می شود، 55 میلیون کاربر ماهانه و 100 میلیارد بازدید سالانه دارد.
مانهوا در خارج از کره
مانهوا اکنون به سراسر جهان رسیده است. با وب سایت هایی مانند TopToon، یک شرکت webtoon از کره که یک سرویس جهانی نیز در TopToonPlus دارد، مردم می توانند از طریق تلفن های خود به انواع کمیک دسترسی پیدا کنند. همچنین مکانهایی مانند WEBTOON وجود داردکه نه تنها به مردم اجازه میدهد تا کمیکهای اصلی را بخوانند، بلکه آنها را نیز میسازند و این جنبه از فرهنگ کره را برای همه باز میکند تا در آن شرکت کنند.
اما با وجود آن، ناشناخته بودن نسبی فرهنگ کره در جهان غرب باعث شده است که کلمه manhwa در کشورهای انگلیسی زبان تا حدودی ناشناخته بماند. ترجمه های انگلیسی manhwa با هدف قرار دادن جامعه مانگا و انیمه به موفقیت دست یافتند ، تا جایی که manhwa توسط ناشر آمریکایی Tokyopop به عنوان مانگا به بازار عرضه شد .
ایالات متحده
سانهو کیم اولین هنرمند مانهوابود که در ایالات متحده کار کرد. در طول دهههای 1960 و 1970، او برای ناشران چارلتون کامیکس ، انتشارات وارن ، انتشارات اسب آهنی، انتشارات اسکایوالد ، دی سی کامیکس و مارول کامیکس کار کرد .
به گفته روزنامه نگار پل گراور ، در سال 1987 ایسترن کامیکس اولین مانهواهای اصلی را در ایالات متحده منتشر کرد.
با توجه به انفجار محبوبیت مانگا در قاره آمریکا، بسیاری از عناوین دارای مجوز برای بازار آمریکا به دنبال تقلید از عناصر محبوب دیگر سریال های موفق هستند. اخیراً، وبتونهای طولانیمدت سریالسازی شده از طریق سایتهای پورتال اینترنتی (مثلاً توسط Daum Media)، مانند Lezhin Comics و صفحات اصلی شخصی به مقصدی خلاقانه و محبوب در میان نسل جوان در کره تبدیل شدهاند. با اثبات محبوبیت و موفقیت تجاری مانگا در اروپا و ایالات متحده، تعدادی از ناشران مانهوارا وارد و ترجمه کردند.عناوین به امید رسیدن به همان مخاطبان. خوانایی و جهت گیری چپ به راست مانهوابه محبوبیت فزاینده آن کمک کرد، و همچنین واقع گرایی شخصیت ها و ترکیب سبک ها و اسطوره های شرقی و غربی.
امتیاز رسانه ای
انیمیشنهای مبتنی بر کمیکهای کرهای هنوز نسبتاً کمیاب هستند (اگرچه در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 90 چندین موفقیت بزرگ با عناوینی مانند Dooly the Little Dinosaur و Fly! Superboard وجود داشت ). با این حال، سریالهای درام لایو اکشن و اقتباسهای سینمایی از منحوا در سالهای اخیر بیشتر اتفاق افتاده است. فول هاوس در سال 2004 و گونگ ("قصر" یا "ساعت های پرنسس") در سال 2006 نمونه های برجسته ای هستند.
جهت مشاهده این بخش لطفا وارد اکانت خود شوید.